Linkman haalde de gold award voor “best use of interactive media” binnen op de jaarlijkse AMMA Awards. Met hun case voor Continental Foods Lacroix toonde het Antwerpse bureau aan dat een uitgekiende mix van straffe content, waardevolle data en slimme PR the way to go is in het huidige medialandschap.

 

Een succesrecept op basis van data & creativiteit

Lacroix voelde de hete adem van private smaakversterkende labels in de nek en klopte aan bij Linkman voor een strijdvaardig communicatieplan. Linkman tekende een creatief traject uit rond de propositie van Lacroix – “cook like a chef”; een consumenteninzicht dat, met de hulp van foodconsultant Jerry De Winter, werd verwerkt tot een campagne rond 5 smaakprofielen.

“Recepten zijn een belangrijke tool om verkoop te stimuleren. Maar, het net staat vol met goede recepten. Wij wilden amateurkoks helpen om de juiste recepten te vinden, op maat van wat hun vrienden of familie lekker vinden. Deze datagedreven contentcampagne heeft de amateurkok geholpen een betere chef te zijn. Een chef die kookt op smaak van zijn tafelgasten.”

(Lander Janssens, Strategy Director)

Best use of interactive media

Dat Linkman de concurrentie achter zich liet in deze categorie, dankt het bureau aan zijn effectieve inzet van interactieve media doorheen de hele campagne. Vanaf de “Smaak Scan”, een online enquête die bij 1000 Belgen polste naar hun smaakprofiel (en die heel wat krantenkoppen opleverde) tot en met de lancering van het online platform. Ook bij de inzet van social media voor seeding trok Linkman de interactieve lijn door én het interactieve CRM-traject trakteerde subscribers op seizoensspecifieke, gepersonaliseerde recepten van sterrenchef Viki Geunes.

 

The magnificent three

Linkman sloeg voor de uitwerking van deze gesmaakte campagne de handen in elkaar met iVox (research) en MEC (media). Voor de activatie van de “Grote Smaaktest” werd -behalve owned media- vooral beroep gedaan op native advertising en creatieve contentintegratiedeals.

“De Lacroix-case is een mooi voorbeeld van complementair teamwork tussen verschillende partners. De campagneresultaten liegen er niet om: content, data & media zijn een winning team.”

(Nathalie Dubois, Client Service Director)

 

Facts & figures

Het smaakprofielen-traject legde Lacroix en Continental Foods geen windeieren:

  • Een groei van 115% in de e-CRM database
  • Een stijging van 169% in downloads (van recepten)
  • Een upsell van 2% tussen augustus en december 2015
  • 62.000 euro aan advertentiewaarde in de vorm van gratis PR-coverage

 

Geprikkeld om zelf op onderzoek te gaan naar jouw persoonlijke smaakprofiel?

Doe de test op www.degrotesmaaktest.be

Lees het case-artikel ook op Media Marketing.